WAT DOET

STICHTING JONG BELEZEN?

WIE ZIJN WIJ?

Wij zijn Stichting Jong Belezen, een stichting met als doel jongeren te voorzien van toegankelijke en informatieve content die aansluit bij hun mediagebruik en tegelijkertijd de diepgang van hoogwaardige journalistiek behoudt. Dit doen we op meerdere manieren, via mediakanalen zoals Instagram en Tiktok, maar in de toekomst ook op offline events. Ons (creatieve) team bestaat uit gedreven onderzoeksjournalisten. Daarnaast bestaat het bestuur uit professionals met verschillende achtergronden uit de journalistiek wetenschap, reclamewereld en fiscale overheidsinstanties.

WAAROM ZIJN WIJ OPGERICHT?

De nieuwe generatie jongeren raakt steeds meer verwijderd van traditioneel nieuws, zoals blijkt uit recent onderzoek. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de manier waarop nieuws doorgaans wordt gepresenteerd niet aansluit bij de behoeften van jongeren. Ze hebben weinig zin om lange artikelen te lezen en geven de voorkeur aan hapklare informatie die past bij hun gebruikelijke mediaconsumptie, zoals op Instagram en TikTok.

Hoewel er een groeiend aanbod is in nieuwsbronnen op mediaplatforms, zijn geen van allen gericht op het brengen van nuance en achtergrond. Dit heeft als gevolg dat jongeren wel in aanraking komen met headlines, maar niet met journalistieke achtergrondverhalen die hen kunnen helpen met duiden en verklaren.

Wij leggen met onze stichting de focus op achtergrondverhalen die ontstaan nadat het stof van de actualiteit is neergedaald. Dit is erg belangrijk omdat er tot op heden nog geen manier is gevonden om deze essentiële informatie bij de doelgroep terecht te laten komen.

CIJFERS

90%

van de jongeren tussen 13 en 30 gebruiken hun smartphone voor online nieuwsmedia (mediamonitor, 2023)

WEINIG

jongeren lezen nog de krant

100+

verschillende online nieuwsplatforms, met elk hun eigen visie

WAT DOEN WIJ?

Wij brengen verandering in de manier waarop jongeren toegang krijgen tot diepgaand nieuws en onderzoeksjournalistiek. Ons doel is om artikelen van gerenommeerde nieuwsmedia en onderzoekscollectieven, variërend van NRC tot De Groene Amsterdammer en FollowTheMoney, te vertalen naar video's in de stijl die jongeren aanspreekt. Op deze manier willen we de jonge generatie voorzien van toegankelijke en informatieve content die aansluit bij hun mediagebruik en tegelijkertijd de diepgang van journalistiek behoudt. Deze video’s delen wij op het socialmediakanaal @snackpaper. Neem vooral een kijkje!

BELEIDSPLAN

hieronder vind je het beleidsplein, opgesteld op 14-11-2023.

JAARVERSLAG

op dit moment hebben we nog geen jaarverslag!